VARÁZSKERT
VARÁZSKERT
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
AJÁNLATAIM
 
PIHENŐ LIGET
 
TERMÉSZET AJÁNDÉKAI
 
GYÓGYITÁS
 
KREATIV
 
KÖNYVEK
 
KI VAN ITT!
Indulás: 2004-07-10
 
ELEKTROMOS KÖNYVEK
 
TÁRSALGÓ
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
LETÖLTÉSEK
 
KÖNYVAJÁNLÓ
 
ÍRÁSOK A MAGYARSÁGRÓL
ÍRÁSOK A MAGYARSÁGRÓL : 9.Tatárlakai korong

9.Tatárlakai korong

x  2006.09.27. 10:07

A tartariai (Alsótatárlaka) korong 7000 éves?Agyagtábla üzenete.

 

 

Záhonyi András

 

A tartariai (Alsótatárlaka) korong 7000 éves?

 

Nemrég a készítés (vagy használat) idejére utaló csillagászati üzenetet

sikerült felfedeznem a Maros árteréből előkerült tatárlaki agyagtáblákon.

Meglátásom szerint az Auriga (Szekeres) csillagképtől indulva a Kígyó és

Kígyótartó csillagképekig (a Nyilas és Skorpió csillagképek határpontjáig)

"bukkannak fel" a csillagképek rajzolatai a korongon, méghozzá abban a

sorrendben, ahogy az égen is láthatók!

Ha kormeghatározásra szeretnénk felhasználni az előbbi felismerést, egy

fontos kérdésre kell választ adnunk. Mikor (mely világkorszakban) láthatjuk

a tavaszi napéjegyenlőség napján - a naplemente idejétől a másnap hajnali

napfelkeltéig - az említett csillagképeket a csillagos égen?

Ez az időszak az Ikrek világkorszak vége. Ugyanis kb. Kr. e. 5000-4500 körül

láthattuk felbukkanni a március 21-ei éjszaka folyamán az említett (és a

korongon is látható) csillagképeket.

Eddig két - mérési eredmények alapján megállapított - korbecslés szerepelt a

szakirodalomban: az egyik szerint a korong és a másik két agyagtábla kb.

5000, a másik szerint kb. 7000 éves. A cikkemben most leírásra kerülő

felismerés a korong kb. 7000 éves kora mellett sorakoztat fel egy újabb

érvet.

A korong rajzolatait sumer képjelekként olvasva a csillagászati

értelmezésben tárgyalt csillagképek sumer nevei bukkantak elő, s ezzel a

korong korára vonatkozó felismerésem egy másik irányból is megerősítést

kapott.

A tatárlaki táblák - akár 7000, akár csak 5000 évesek - kiemelkedő

kultúrtörténeti emlékeink, és felirataik az ősi világszemléletet

tolmácsolják. A kultúra és az írásbeliség áramlásának irányával kapcsolatban

(azon, hogy ki az átvevő, illetve az átadó) a kétféle kormegállapítás miatt

megoszlanak ugyan a vélemények, azonban a kárpát-medencei és a sumer

kultúra közötti kapcsolat tényét már nem lehet vitatni.

A tatárlaki táblákkal együtt előkerült leletekről és a régészeti feltárás

részleteiről Makkay János könyvében találunk részletes leírást (A tartariai

leletek, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990.)Az agyagtáblácskák rajzolatait a

szakemberek többsége (mezopotámiai vagy rovásírásos) feliratként értelmezi.

Közülük azonban csak egyről - a korong alakúról - találunk nagyobb számban

anyagot a szakirodalomban.

A könyvekben, folyóiratokban publikált olvasatok közt nincs két egyforma.

Ennek bizonyára az a magyarázata, hogy a korongon csak kevés (alig több mint

tíz) jel található. A mezopotámiai szakszótárakban egy jelhez akár 10-50

értelmezés is tartozhat, így az ellentmondásmentes értelmezések száma igen

nagy lesz, ha más szempontokat (pl. a korong feliratának kapcsolatát a másik

két tábláéval, az előforduló istenség- és városnevek egyidejűségét, a

csillagászati vonatkozásokat) nem veszünk figyelembe.

Néhány eddigi megfejtéshez szeretnék gondolatokat hozzáfűzni, melyről

Friedrich Klárának a Dobogó c. folyóiratban nemrég megjelent sorozatában

részletesebben is olvashatunk.

Baráth Tibor a tatár-laki táblát és korongot rovásírásos feliratként kezeli.

A rovásjel-ligatúrákat részeire bontja, melyek véleménye szerint a Rák

havában eljövő Istenről tudósítanak. Baráth érdeme, hogy a téglalap alakú

táblát együtt értelmezi a koronggal, és felveti a csillagászati értelmezés

lehetőségét is: megfejtésében ugyanis szerepel a Rák jegye és a Nap. A

korong olvasata Baráth szerint:

"Ez irány elé jön Isten négy órakor (hónap jele) Rák övön tíz telek után."

A téglalap alakú tábla olvasata Baráth szerint:

"A Nap (az Ég ura) itt a Rákkor jön a napsugár lyukába."

Az értelmezés során felvetődik néhány módszertani kérdés. Baráth a jelek

közé a korongon található furatot is beveszi (elé olvasattal) - majd az

előbbivel egyező, kör alakú jelet (a jobb felső és jobb alsó negyedben)

 "ó"-nak olvassa. Az "r" hangértéket többféle jelformához is hozzárendeli.

A rovásjelek mellett felbukkan a latin "L" (a jelalak alapján szóba jöhet az

etruszk, a föníciai vagy az ótürk "l" is), melyhez az "l" hangértéket

rendeli Baráth. Nehezen érthető, hogy miért nem a magyar rovásírás L jeléhez

rendeli a szerző az "l" hangértéket.

Olyan "részletkérdéseket", hogy miért vesz csupán 4-et az egymás mellett

elhelyezkedő és egy vízszintes vonallal áthúzott, 5 függőleges vonalkából

(lásd a korong jobb felső negyedének felső jelét), nem találunk magyarázatot

Baráth írásában.

Az "Ég ura" és a téglalap alakú táblán felismert (hosszú farkú) "egér"

kapcsolata is további magyarázatra szorul (ld. Baráth T.: A magyar népek

őstörténete, kiadta: Somogyi Zoltán, New York, 1997, 130-131. o. és 13.

tábla).

Forrai Sándor (és tanítványai) szerint rovásjeleink közül a Z, az Ny, és a

Gy (valamint ligatúraként a B és a P, illetve a jobb felső negyed egyik

"szilvamagjában" az Ly) ismerhető fel a korong jelei között (lásd Forrai S.:

Az ősi magyar rovásírás az ókortól napjainkig, Magánkiadás, Bp., 1994,

23-24. o.)

Ha a bal felső negyed "V" alakzatát jelnek vesszük (s nem karcolásnak, ahogy

ezt többen is teszik), akkor az S rovásjelünk is felbukkan a korongon. Ezt a

lehetőség Forrai Sándor könyvének megjelenése után merült fel. Ezen jelnek

Friedrich Klára is nagy jelentőséget tulajdonít.

Badiny Jós Ferenc ezzel kapcsolatban megjegyzi: ha rovásjeleket azonosítunk

a korongon, akkor azt nem lehet sumer képírásos (piktografikus) feliratnak

tekinteni.

Emellett felmerül két további módszertani kérdés is. Vajon miért csak néhány

jelet sikerült rovásjelként értelmezni, s nem az összeset? Rovásjeleink

mellett miként bukkanhat fel ugyanazon a feliraton belül az O mint moabi

vagy szidoni (főníciai) rovásjel, esetleg mint a Nap egyiptomi képjele?

A nemrég elhunyt Harmatta János professzor külön érdeme, hogy sikerült a

másik (téglalap alakú) tatárlaki táblácska feliratát is értelmezni, és azt

szerves egységben tárgyalja a koronggal és a 3. sz. táblán látható képpel

(lásd Harmatta János: Neolitkori írásbeliség Közép-Európában? Antik

tanulmányok 13. 3. 1966). A kevésbé ismert 3. sz. tábla életfát és állatokat

(esetleg emberalakot) ábrázol, felirat rajta nincsen (lásd az 2. ábrán).

Az eddigi legátfogóbb és nyelvészetileg egységes értelmezéssel kapcsolatban

érdemes feltenni egy kérdést: vajon miért akkád isteneknek (Palil, Usmu és

Samas) juttatott liszt és búza, mint áldozati ajándék szerepel Harmatta

sumer nyelvet (és a sumer uralmat) feltételező megfejtésében?

Sajnos nem kapunk magyarázatot rá, hogy a felsorolt istenségek neveit miért

akkádul adja meg Harmatta, amikor azoknak a korongon található piktografikus

jelei a szakszótárakban mint klasszikus sumer képjelek szerepelnek. A

megfelelő sumer istenségnevek közül Palilnak IGI, Usmunak ARA, Samasnak UTU

a sumer megfelelője. A korong készítésének idején ugyanis őket tisztelték,

nem pedig a csak később felbukkanó akkád párhuzamaikat (Palil, Usmu és Samas

az akkád névváltozatok).

A termény- és állatáldozat kapcsán említem meg, hogy Hru±ka szerint munkások

gazdasági teendőiről és juttatásaikról szól a felirat. Ez a megközelítés a

táblák üzenetének teljes deszakralizálásával egyenértékű, hiszen az

istenségek nevei már szóba sem kerülnek, csupán a mezőgazdaság és az

állattartás fogalmai jelennek meg Hru±ka szerint.

Badiny Jós Ferenc szerint (Badiny Jós F.: Igaz történelmünk vezérfonala

Árpádig, Orient Press K., 1996, 203. o.) dicső óvó nagyasszonyunkról beszél

a korong felirata.

Badiny közismert táblázatával kapcsolatban eddig elkerülte a táblázatra

hivatkozó szakemberek figyelmét, hogy a 8. sor L.353-as jelénél található

"arc, ügyelni" jelentés a 9. sor L.449-es jeléhez (IGI szem, arc) tartozik.

Emiatt L.353-nál kimarad a számba jöhető értelmezések közül ARA-Usmu, a

kezdet és vég Janus-arcú istene, mely Harmatta Jáos professzor

értelmezésében is fontos szerepet kap (lásd Harmatta János: Neolitkori

írásbeliség Közép-Európában? Antik tanulmányok 13. 3. 1966).

Egyes kutatók - Hood és Badiny táblázatára hivatkozva - a szabírok

"naparcúságának" alátámasztását látták a korong jeleinek értelmezését

bemutató táblázatban (SA.PIR = L.353 SA arc + L.381 PIR nap). Ez az érvelés

azonban az elcsúszás miatt nem tartható, mivel a SA L.353-nál nem jelent

arcot (fontosabb jelentései: NA5 rezonanciaszekrény, gomb, ARA Ara - másik

nevén Usmu - isten). A sa egyébként jellemzően mint fonetikai érték szerepel

L.353-nál.

 

Csillagászati megközelítés

 

Gyárfás Ágnes és Nagyné Fülöp Krisztina társszerzőjeként (Nungal, Ningirszu,

Nefrot, Ménrót, Nimród, Ősi Gyökér 2002/4., 64-71. o.) már magam is

kifejthettem gondolataimat a tatárlaki korong bal alsó negyedének

feliratával kapcsolatban. Akkor még csak a Nyilas csillagkép felismeréséről

számolhattam be.

Ezen írásomban kiegészítem az ott leírtakat, és kísérletet teszek a korong

teljes jel- és képkészletének csillagászati értelmezésére.

Az eddigi megfejtéseket - köztük az előbb már említetteket - áttanulmányozva

arra jutottam, hogy olyan értelmezést érdemes keresni, amely módszerében

egységes és több szempontból is megerősíthető.

Ezért kezdtem bele a kör alakú tárgyak jeleinek, rajzolatainak vizsgálatába.

Arra jutottam, hogy több esetben - pl. a tordosi korong (Erdély), a

knosszoszi (Görögország) kör alakú tábla és a karanovoi agyag pecsétnyomó

(Bulgária) jeleinek elemzése során - a jelek csillagképek ábráiként is

értelmezhetők.

Innen vettem a bátorságot, hogy nekifogjak a tatárlaki korong alapos

csillagászati vizsgálatának. Vizsgálati módszerem alapja a csillagképi

megfeleltetések, párhuzamok keresése. Meggyőződésem, hogy az analógiás és

racionális gondolkodás nem egymás kizárói, hanem éppen ellenkezőleg, egymás

segítői lehetnek, ha megfelelő helyen és alázattal együtt alkalmazzuk őket.

Paksi Zoltán (Égi utak csillagüzenetei, Sárosi és fiai, Fót, 2001) szerint a

mítoszok és mondák alaposabb vizsgálatához nemcsak a Napút 12 állomásával,

hanem a mellettük felsorakozó csillagképekkel is érdemes megismerkedni.

Ezért a mérsékelt éghajlati övről megfigyelhető mindegyik csillagképet

belevettem a vizsgálatba.

Paksi másik fontos megállapítása, hogy a Zodiákus állomásait szimbolizáló

jelek inkább az adott időszak tulajdonságaira (minőségére) utalnak. A

csillagkép formájára, alakjára vonatkozóan már nem adnak mindig egyértelműen

biztos fogódzót az asztronómiában és a csillagászatban egyaránt használt mai

szimbólum-változatok. A Kos csillagkép alakja pl. a részletes

csillagtérképen egy fejjel, törzzsel és lábakkal rendelkező állatra

emlékeztet.

Természetesen a csillagképet alkotó, egymástól óriási távolságra

elhelyezkedő csillagokból álló összképbe bele lehet képzelni a Kos ma

közismert asztrológiai jelét is, különösen, ha a figyelembe veendő

fényességi fokozatot ennek megfelelően választjuk meg. A Kos esetében pl. a

lábak és a fej egy részének elhagyásával juthatunk a kos szarvaira

emlékeztető, ma használatos alakzathoz.

Az Orionnal kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy csillagtérképek általában

csak az égi Nimród testét jelölik, íját és feltartott karját már nem. Ha

csak a lecsupaszított alakzatot vesszük tekintetbe, akkor elvész több olyan

részlet, amely az ősi mitológiák megértésben segítségünkre lehet.

Csak jól feltett kérdésre kaphatunk megfelelő választ. Ha rosszul tesszük

fel a kérdést, akkor szinte reménytelen, hogy kielégítő választ kapjunk. A

"jó kérdés" azonban már magában hordozza a helyes válasz lehetőségét. Ilyen

jó kérdésfelvetésnek bizonyult, amikor az égen megfigyelhető

csillagkép-alakzatokból kiindulva keresni kezdtem azok leképezését a korong

jelei között. Az eredmény meghökkentő: a korongon az Ikrektől (pontosabban a

mellette elhelyezkedő Szekerestől) a Nyilasig sorban következnek egymás után

az égen is egymás mellett sorakozó csillagképek!

A meglepő felismerés hitelét tovább erősíti, hogy a korong negyedeinek

jeleit sumer képjelekként értelmezve ugyancsak csillagképekhez - azok sumer

neveihez - jutunk.

 

A tatárlaki korong jelei és a csillagképek

 

Tegyük egymás mellé a tatárlaki korong fényképét (1. ábra) és egy részletes

csillagtérképet (3. ábra)! Ha összevetjük, meglepő felismerésre juthatunk.

Ha a korongon a bal felső negyedből indulva az óramutató járásának irányában

haladunk, tapasztalhatjuk, hogy szinte ugyanazon alakzatokat látjuk, mint az

éjszakai csillagos égbolton. Tájékozódásunkat segíti a korong

"célkeresztjében" található lyuk. Ez egyrészt arra utal(hat), hogy a

korongot nyakban hordták, másrészt pedig arra késztet, hogy rajta keresztül

a csillagos égre pillantsunk.

Vajon meg lehet-e egymásnak feleltetni a korong rajzolatait és a

csillagtérképet?

Kísérletem a kölcsönös megfeleltetésre sikerrel zárult. Ahogy a két ábrán is

nyomon követhető, a csillagösvény állomásait az Ikrektől (pontosabban a

Szekerestől, amely a Bika és az Ikrek csillagkép között helyezkedik el)

indulva figyelhetjük meg a korongon. Az Ikreket a Hidra (felette a Holló, a

Serleg, a Szextáns és a Rák), a Mérleg, a Farkas, a Kígyó a Déli Koronával,

a Skorpió (farka), valamint a sort záró Nyilas csillagkép követi. Amint

megfigyelhetjük, a sor teljes. Az Oroszlán csillagképet ugyanis az alatta

elhelyezkedő Hidra képviseli, a Rák pedig a Hidra alatt megfigyelhető négy

kisebb alakzat egyikével azonosítható. Láthatjuk tehát, hogy a tatárlaki

korong nem pontosan a Napúton halad végig, hanem a valamivel alatta. Így pl.

a Szűz helyét a vele egy időszakban megfigyelhető Holló jelzi.

Mikor láthatjuk az említett csillagképeket az égen?

Az Ikrek világkorszak második felében (a korong keletkezésének egyik

feltételezett időpontjában) a tavasz beköszöntekor (azaz a Kos kiséves

időszakának kezdetén) a Nap mögött a Szekeres húzódott meg. A Szekeres az

Ikrek és a Bika között helyezkedik el, valamivel felettük. Ennek alapján

érthető meg a felirat készítőjének kifinomult eljárása, melynek révén

egyszerre több dolgot is el kívánt mondani. Az Ikrektől a Nyilasig található

csillagképeket ugyanis egyszerre láthatjuk az égen a Kr. e. 5000 körüli

időszak tavaszi napéjegyenlőségeinek (a Kos hónapjának) kezdetén.

Mivel rovásjeleink felhasználásával nem sikerült a korong összes alakzatát

értelmezni, megpróbáltam azokat sumer képjelekként azonosítani.

A bal alsó negyedben nyílhegyekre emlékeztető formát látunk. Ez a Nyilas

csillagkép jelét juttatja az eszünkbe. Sumer képjelként olvasva őket a pa3PA

olvasathoz jutunk, ahol pa3 (L.450) - mint hangtani kiegészítő - azt jelzi,

hogy a L.295 jel olvasatai közül most a PA-t (és nem az UGULA, SIG3 stb.

olvasatokat) vegyük figyelembe. A PA fő jelentései között "természetesen"

ott szerepel a Nyilas csillagkép, hiszen annak rövid neve.

Ha a jelek formáját vesszük vizsgálat alá, akkor a negyed alsó jele, a

kettős kereszt a Skorpió farkát (és a Déli Kereszt csillagkép néhány

csillagát) jeleníti meg, mely a Nyilas mellett található. Megállapíthatjuk

tehát, hogy a Nyilasnál a jelek formája és sumer olvasata is ugyanarra (a

Nyilas csillagképre és környezetére) utal.

A bal felső negyed jelei a HUN(.GA) olvasatot, vagyis a Kos csillagkép sumer

nevét adják. A rajzolatban azonban nem a Kost, hanem a Szekeres (Auriga) és

az Ikrek csillagképeket ismerjük fel. De hová tűnt a Kos rajzolata?

Ennek megválaszolásában segített Friedrich Klára felvetése, mely szerint egy

kis "V" alakú jelet is felismerhetünk a bal felső negyed bal oldalán. Ez a

jel ugyanis jellegzetesen a Kos csillagképet formálja meg. Vajon mi lehet az

oka ennek a jelzésnek, hiszen a Kos nem közvetlen szomszédja a Szekeres (és

az Ikrek) csillagképeknek?

A Kos időszak kezdete - a tavaszi napéjegyenlőség - kitüntetett időpont.

Logikusnak tűnik, hogy a korongon látható "csillagállást" ekkor keressük a

csillagos égen (pl. úgy, hogy a korongon található furaton keresztül

vizsgáljuk a csillagos eget).

A Kos jelének felismerése segített megérteni a korong készítőjének azon

nemes törekvését, hogy a korong "használatának", illetve keletkezésének

idejét is pontosan megadja. Ugyanis a korongon látható csillagképeket (az

Ikrektől a Nyilasig) éppen a tavaszpont idején láthatjuk a csillagos égen,

méghozzá éppen naplemente után.

Nem kaphatnánk utalást a korong keletkezésének idejére, ha a bal felső

negyednek az Ikrek csillagképet kirajzoló jele az írásjelekkel is az Ikrekre

utalna, s nem állna ott mellette a figyelemfelkeltő "V", a Kos jegy jele.

Enélkül elveszne az időre utaló támpont, vagyis nem tudnánk felismerni, hogy

a Kos hónapjában (a tavaszi napéjegyenlőség idején) és az Ikrek világ

világkorszak kezdetén, kb. Kr. e. 5000 körül) megfigyelt csillagállásról van

szó.

A tavaszpont több kultúrában is egybeesett az év kezdetével. Az ókorban az

év kezdetét jellemzően a tavaszi napéjegyenlőség idejére tették (nem pedig a

természet működéséhez nem igazán kapcsolódó január elsejére, mint ma

tesszük).

A jobb felső negyed jeleinek alakja a hosszan elnyúló Hidra (vagy másik

nevén Vízikígyó) csillagkép alakjára emlékeztet. Az alatta (a

csillagtérképen felette, mivel ott nem a valós elhelyezkedésnek megfelelően,

hanem sorban, egymás mellett láthatók a csillagképek) szereplő négy kisebb

alakzat a Holló, a Serleg, a Szextáns és a Rák csillagképet juttatja

eszünkbe.

Ezek után már nem okozhat meglepetést, hogy a L.374 MUS jel alakja a korong

megfelelő alakzatával egyezik meg. S ugyan jelentése is mi lehetne más, mint

kígyó, sárkány, a csillagképek közül pedig a Hidra (mely a csillagtérképen

az Oroszlán alatt "siklik" az égen)?

A jobb alsó negyed értelmezése maradt még hátra. Képileg a Mérleg, az égen

alatta elhelyezkedő Farkas, valamint a Kígyó /és a Kígyótartó/

csillagképeket jeleníti meg. A Farkas helyén a mellette elhelyezkedő Kentaur

is szóba jöhet.

Kíséreljük meg a negyed rajzolatait a L.172 BIL jellel összevetni!

Értelmezzük a jelet felbontott ligatúraként! A ligatúra felbontását az

indokolja, hogy egy ilyen "hosszú" jel csak "kettévágva" fér rá a korongra.

Ezzel az eljárással a két alsó negyedet összeolvasva a PA.BIL (jelentése:

Nyilas csillagkép) olvasathoz jutunk, mely ugyancsak jól illeszkedik eddigi

rendszerünkbe. (A Nyilas csillagkép "leghosszabb" neve: PA.BIL.SAG, rövidebb

névváltozatai: PA.BIL és PA.)A jövő útja

 

A jövő útja

 

Az eljövendő időszak feladata lesz, hogy a téglalap alakú tábla jeleit is

hasonló módszerrel vegyük vizsgálat alá. Ehhez legjobb kiindulásul Harmatta

János értelmezése szolgálhat, mely Enlil istennek szánt fogadalmi

ajándékokat olvas ki a téglalap alakú tábla jeleiből (lásd Harmatta János:

Neolitkori írásbeliség Közép-Európában? Antik Tanulmányok 13.2. 1966).

Bíztató jel, hogy a téglalap alakú tábla középső két jelénél már sikerült

csillagászati értelmezést találnom:

az állatfej a Bika csillagkép, a mellette található alakzat (mely egy kettős

vagy hármas csillagra emlékeztet) pedig a Pleiádok (a Fiastyúk) égi

alakzatát tárja elénk.

Talán már nem okozok meglepetést, ha elmondom: az alakzatokat sumer

képjelként értelmezve pedig a L.297 GUD, GU4 (egyik jelentése a Bika

csillagkép rövid neve!) és a L.129a MUL.MUL (jelentése: Pleiádok) ugyancsak

azoknak a csillagképeknek a neveit kapjuk, amelyeket az előbbiekben már

formailag is felismertünk.

A többi jel esetében a kutatómunka még nem zárult le. Jelenleg úgy tűnik,

hogy a további alakzatok azonosítása során a Cassiopeia és az Orion

csillagképek is szóba jöhetnek.

 

Összefoglalás

 

Cikkemben az 5-7000 évesnek tekintett tatárlaki korong csillagászati

üzenetének eredtem nyomába. A korong rajzolataiban az Ikrektől a Nyilasig

egymás után következő csillagképeket és környezetüket sikerült felismernem.

Mindezt az értelmezést megerősítették a korong jelei, melyeket sumer

képjelként is értelmeztem. A Nyilas, a Kos és - az Oroszlán alatt húzódó -

Hidra csillagképek nevének felismerésével sikerült a korong használatának és

keletkezésének idejére vonatkozó utalást találni. A korong korára vonatkozó

és a precesszió alapján "kódolt" üzenet szerint a korong kb. 7000 éves.

 

Rövidítések

 

L: René Labat: Manuel d'Epigraphie Akkadienne, Paris, Imprimerie Nationale,

1948.

(Sumer-akkád francia szó- és jeltár)

(Az ábrák Érdy Miklós: A sumír, ural-altáji, magyar rokonság kutatásának

története - Gilgamesh, New York, 1974, 486. o. - c. könyvéből valók,

melyekért ezúton mondok köszönetet.)

A 3. ábrán jól látható, hogy a csillagképeknek megfelelő rajzolatok a korong

elforgatása során ugyanolyan sorrendben követik egymást, mint csillagképi

megfelelőik az ég térképén. A térképek kapcsolódását a Mérleg és a Farkas

csillagképek ismételt feltüntetésével jelzem - ezért szerepelnek a felső és

az alsó térképen is.

A szokásos XX. századi csillagtérképek égitesteket összekötő vonalhálózatát

kiegészítésekkel láttam el. A vastaggal jelzett vonalak a korongon lévő

rajzolatoknak megfelelő égi konstellációkat jelzik.

Miért volt erre a szubjektív(nek tűnő) kiegészítésre szükség? A válasz

egyszerű: a szakralitásából az ókortól kezdve fokozatosan vesztő "tudomány"

szakemberei a mitológiai vonatkozásokról egyre inkább megfeledkeztek, és a

csillagképek ábráit egyszerű geometriai formák-ká silányították. A mai

csillag-térképek eltérése a káldeus, illetve középkori - részletes,

mitológiai vonatkozásokat is tartalmazó - égi térképektől jelentős, így az

általam előbb be-mutatott csillagászati alakzatok tulajdonképpen egy

rész-leges visszakanyarodást jelntenek az ókor-középkor csillagképeinek

világába.

Friedrich Klára értelmezésében keveredik a rovásírásos (a feltételezett nő

nevének kezdőbetúje Z) és a képi (a bal alsó negyed íjra emlékeztető

ábrájáról Friedrich arra következtet, hogy nyílvessző okozta a Z. nevű nő

halálát, valamint a bal alsó negyed "felszálló füstje" elhamvasztására utal)

értelmezés.

Az egyes csillagokat természetesen másképp is össze lehet kötni, hiszen az

emberi szem felbontóképessége személyenként eltérő, és személyiségünktől

függő képzelőerőnk is különböző alakzatokat láthat bele az égen megjelenő

ponthalmazokba. Mégis az ókortól kezdve csak néhány jellegzetes variáns

maradt fenn, és a csillagképek elnevezései is nagyfokú állandóságot

mutatnak.

 

Képek megtekinthetők a KAPU 2005. 06-07. számában! Keresse az

újságárusoknál!

 

http://members.chello.hu/kapu/zahonyi.htm

 

 

 
Mosoly
Sirva jössz a világra és körülötted mindenki mosolyog.Igyekezz úgy élni, hogy mosolyogva távozzál és körülötted mindenki sirjon.
 
Rohan az idő!
 
JELES NAPOK-ÜNNEPEK
 
JELKÉPTÁR
 
MINDENFÉLE
 
ZENE
 
MAGYARSÁG
 
SÁMÁN-TÁLTOS
 
MESESAROK
 
BLOG-OK
 
ENERGETIKA
 
TÉRKÉP E TÁJ
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
POSTALÁDA
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
zene
 
FRISSITVE
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak