VARÁZSKERT
VARÁZSKERT
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
AJÁNLATAIM
 
PIHENŐ LIGET
 
TERMÉSZET AJÁNDÉKAI
 
GYÓGYITÁS
 
KREATIV
 
KÖNYVEK
 
KI VAN ITT!
Indulás: 2004-07-10
 
ELEKTROMOS KÖNYVEK
 
TÁRSALGÓ
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
LETÖLTÉSEK
 
KÖNYVAJÁNLÓ
 
FÉNYKÜLDÖTTEK
FÉNYKÜLDÖTTEK : 3,MAni

3,MAni

K.T.  2006.07.07. 06:24

 

Született 216-ban. Mani őspörös (felekezeti döntőbíró) fia. Pateszi, arbag-gyógyító, 24 karátos beavatott, kora legműveltebb beavatottja. Gilgames családjából származott. Növényi táplálékon élt.


Babilon országából jöttem, hogy hívást bocsássak a világra.” A világosság birodalmának küldötte volt, egy a sok közül, akik eljöttek, és akik mindaddig jönni fognak, amíg az emberiség az ellentéteknek és a sötétségnek ebben a világában bolyong.

Mani egyike volt a Gnózis, a világosság nagy küldötteinek. Helye Jézus, Buddha, Zarathustra és Hermész Triszmegisztosz mellett van, de azzal a különbséggel, hogy üzenetét legnagyobb részt írásban is lefektette. Írásainak csak egyike-másika tudott megmenekülni.

Egyiptomban Jézus apostolának nevezték, Kínában a világosság Buddhája melléknevet viselte.

Mani családja

 

[L.Nagy] Szülei fejedelmi nemzetségből származnak, hihetetlenül sokoldalú férfiú volt. Egyrészt sok barát és követő vette körül, másrészt ellenfelei szinte megsemmisítő gyűlölséget zúdítottak rá.

Mani különlegesen tehetséges szónok volt, nagy karizmával megáldva.

[Tóth T. 27-28.o] Mani a Babilóniai Kuta-csatornakörzetben lévő Mardinu nevü faluban született 215 körül (egyes források szerint 216. április 14-én). Mani születését kül különös látomások kísérték, hiszen a gyereket születése után angyali lényeg az égi szférákba ragadták és szülei számára napokig láthatatlan maradt.

12 évesen már neki is megjelent El Tawant, a mennyei alteregó és tudomására hozta az első kinyilatkoztatásokat.

Amikor Mani 24 éves lett, ismét megjelent neki El Tawant és a fényparadicsom királyának nevében közölte, hogy a felkészülése véget ért, és itt az ideje, hogy nyilvánosan fellépjen, és megbízottként, illetve felhatalmazottként „az igazság örömteli ígéretét” hirdesse.

[Arvisura] Befejezte az uruki patesziképzést, majd Babilonba vezényelték orvosképzésre. (241-ben arbag-gyógyító orvos lett). Itt 24 karéjos beavatottá fejlődött.

Mani tanításai

 

[L.Nagy] Tanításai a gnózisban gyökereznek. Világosan beszél a két természetrendről. Az egyik a világosság birodalma, ahol a mikrokozmosz részesült a szellemben és az isteni természet szellemterében. A másik a sötétség birodalma, ahol az eredeti emberiség egy része fogságban van. Maninak szemére vetették, hogy tanai dualisztikusak, kettősek. De a két elvről szóló tanítása egy különleges fajta dualitásra vonatkozik, és mélyebb jelentése van.

Az ellentétek világa a dialektikus természet, az isteni természettől elválasztott világgá lett. Jóllehet már nem részesül az ősforrásban, nélküle mégis képtelen létezni. A dialektikus ember is látszatember csupán, az eredeti szellem-ember árnyék lénye.

„Az Isten az embert saját hasonlatosságára teremtette. Tegyen az ember bármit is, az a legfontosabb, hogy állapotán mindig elgondolkozzék, s kérdezze meg magától, hogy kicsoda ő és honnan ered a jó és a gonosz.

A „Kínai kompendiumban” 1911-ben Kelet-Turkesztánban megtalált kézirat:

„Az embernek először is meg kell ismernie mind a két elvet. Aki be akar lépni a vallásba, annak tudnia kell, hogy a világosság és a sötétség két princípiuma két tökéletesen különböző természettel bír.”

Így fektették le a manicheus világnézet legfontosabb elvét. Mielőtt megnyilvánulhat előtte tér  és idő, az embernek először is képet kell alkotnia magának a világegyetemről.

Mani felfogása szerint a rend és a káosz eloldozhatatlanul össze vannak kötve egymással. A világegyetem mechanikailag tökéletes és logikusan van felépítve, ám egyben összefüggéstelen, elfajult, értelmetlen és magában hordozza a megsemmisülést, a halált. Az ember sorsa és jövője eme logikai ellentmondás elfogadásától és feloldásától függ. Választania kell az élet és a halál között, a szellemből eredő élet és az anyagból jövő halál, valamint az abban és abból fejlődő tudat között.

Mani nem beszél átváltozásról, ám szól az eredeti állapotba való visszatérésről.

Az élő Gnózis nem csupán a gondolkodást világosítja meg, hanem az embert az átalakulás ösvényén egy magasabb lényhez kíséri, miáltal maga mögött hagyja a hatalomért folytatott harcot.

 

[Váradi T.] A véres áldozatot elvetették, csak szelíd áldozat volt (zömében növényáldozat). Céljuk a Krisztusi tanok minél tisztább követése volt. Úgy tekintették, hogy Krisztus új tanokat hozott, így az ószövetséggel nem is foglalkoztak. A Krisztusi tanok teljes értékűek, főleg János evangéliuma az ószövetség nélkül is, így erre támaszkodtak. Emellett Zaratusztrát és Buddhát is tisztelték. Elfogadták a reinkarnáció/karma tanát; volt keresztség, úrvacsora, szenthármasság. Betartották a száj, kéz, ölpecsét mértékletességét. A száj pecsét a beszéd nemesítését jelentette és bizonyos ételektől való tartózkodást. A kéz pecsét az ölés tiltására (ne ölj) még az ölpecsét a helyes szexualitásra hívta fel a figyelmet.

Az Uruki-Mani hit

 

[Arvisura] A Gilgames leszármazottak valamennyien áttértek a Mani őspörös által tanított uruki-mani hitre, amelyet Mani arbag-tudós rovásokba és írásokba fektetett le. Mani-papok kiképzése az Ordosz-i szabályok szerint már 265-től folyt.

Megalapította az általa elnevezett „Uruki-Mani keresztény egyházat” és az összes keleti egyházat egyesíteni akarta. Orvosként hirdette a Jézus által hozott, az Égből eredő „Szeretet-Egyházát”.

Mani munkássága

 

[Arvisura] Babilonban 9 év gyakorlati idő után, 250-ben kezdte meg az önálló műkö­dését és egy nagyhírű gyógyintézetet, egy városrésznyi gyógy-kolóniát létesített, igen sok életmentő gyógyítót képezett ki.

Mint írástudó beavatottnak feltűnt, hogy az Ataiszból megmenekült Úr, Él és Vanisten hí­vők minden tanítását átvették, az Ahura-Mazda, vagy Bölcsesség-Urának a mágusai és Zarathustra próféta hitéből megalkották az Avesztát.

Mózes egyiptomi bölcsektől ta­nulta az isteni szövetség tanítását. Ábrahám Úr városánál átvette az egyistenhitet, majd a Jákob 4 feleségétől származó 12 törzs déli szárnya hitvilágában kiszorították a többi istent és Jahve, a viharisten diadalmaskodott.

Az asszír és babiloniai fogságban azok istenhitéből is átvettek valamit és a perzsa hatalom felszabadította őket. Az ed­dig fogságban lévő Jahve hívőket a perzsa király hazatelepítette. Az írástudó Esdrás prófétának és a zsidó vallású első perzsa helytartónak, Nehemiásnak volt az érdeme, hogy Mózes 5 könyvét megszerkesztették. Az ótestamentumba, azaz a Szentírásba fel nem vett műveket megsemmisítették, vagy a megmaradottakat a másolások megtiltá­sával az enyészetnek tették ki. Esdrás 450 körül összeállította az ótestamentum első részét. A rabbinizmus az évszázadok alatt a hiányokat még kiegészítette.

Mani Babilonban királyok, papok, mágusok és népi vallások követőit gyógyítgatta. Nagy nyelv­tudásával összehasonlította, hogy az Ataiszból eredő Egyistenhit miként található meg az Avesztában, az ó- és újtestamentumban, majd az Úr és Uruk városának zikkuratjaiban tárolt, társbolygónkról hozott Arvisura-Anyahita egyistenhit képírása­iban, s így kibontakozott előtte a tömény (10.000) év előtti hitvilág.

 

[L.Nagy] Mani tanulmányozta valamennyi akkori vallást és filozófiát. Huszonnegyedik életévében a szellemlélek és a Szent Szellem egyesült benne. Ettől a pillanattól kezdve tudatában volt annak, hogy ő a világosság egyik apostola, vagyis küldött. Az „apostolos” szó (görögül küldött, vagy követ) olyasvalakire utal, akit arra hívtak el, hogy Isten és a világosságbirodalom üzenetét elvigye az emberekhez.

Mani, aki korának valamennyi vallását és a korábbiakat is tanulmányozta, megállapította, hogy bennük az igazság csak töredékesen található. Még a keresztény evangéliumokat is tisztátalannak tartotta. Úgy mondják, hogy az Ószövetséget el is utasította, mert véleménye szerint tévútra vezető és az igazságtól eltérő kijelentéseket tartalmazott.

Maninak az volt a megbízatása, hogy a nagy vallásokból hozza ismét napvilágra az egyetemes igazság maradványait és szabadítsa meg őket a gyomtól.

Hangos szóval hirdette, hogy a fennálló vallások az igazságot csak töredékesen és tökéletlenül tükrözik, hogy tisztaságát az igazság elveszítette, és a féligazság végül is hazugsággá vált. Ezért kell az emberiséget újra összekötni a tiszta, teljes igazsággal.

Azt vetik a szemére, hogy tanítása különböző tanok elemeinek az összeillesztése volt, de ugyanakkor úgy is tekinthetjük, hogy kihámozta és összerakta belőlük az igazság töredékeit, hogy újból a teljes világosságba állítsa őket. Azt is nehezményezik, hogy tanításai kiváltképp személyes kinyilatkoztatásokra támaszkodik. De vajon nem ez-e a helyzet minden küldöttnél és követnél? Az írások nem arról szólnak-e, hogy Jézus minden tanítását mennyei Atyjától kapta? És Hermész Triszmegisztosz nem látomásában kapta-e az egyetemes igazságot. Önmagát Krisztus és mindenekelőtt a Szent Szellem tiszta apostolának tekintette.

 

[Arvisura] Mani tudta, hogy az ószövetség végleges megszerkesztése a jamnai iskolában tör­tént, Domitiánus uralkodás alatt, 81-96 között. Kifogásolták, hogy Jézusnak csak Judás nevű tanítványa tudott írni. Jézusnak az uruki gyülekezethez írt levelét János 1. és 2. levelében és a Jelenések könyvében szerkesztették meg Néró és Domitiánus alatt, 65-95 között, az Újszövetséget pedig a második és harmadik században állítot­ták össze. A „Jeruzsálem-vagyonközösség” eszméje Maninál megértésre talált, de a jótékonykodó gazdagok „Szeretetlakomái” ellen tiltakozott. Amikor létrehozták a mun­kától függetlenített papi és püspöki rendet, erősen tiltakozott az egyházi vezetők ha­talmaskodásai ellen.

 

[Váradi T.] Mani 9 püspökséget szervez a hunok között. Hunok 430-ban hozzák a Kárpát medencébe a manicheizmust, mint nemzeti vallásunkat.

 

[Tóth T. 31-49.o] Mani először a nyilvánosság elé hazájában Schapur megkoronázásának a napján lépett 240-ben. A királyi audencia után Mani missziós tevékenységbe kezd.

Kiemelkedő szerepet tulajdonít Jézusnak, és vallja a Szentlelket; Indiából átveszi a lélekvándorlás elméletét; főként pedig előveszi a központi iráni eszméket, köztük a fény-sötétség kettősségét. Nem racionálisan fejti ki tanait, hanem szép mítoszokba, költői formákba öltöztetve.

Mani 242-ben Indiából tért haza. A király rezidenciájába lépve, nagy tisztelettel fogadtál és amikor Schapur trónja elé lépett, felragyogott az aurája, és a jelenlevők úgy látták, mintha fény világítana a vállain.

Mani átadta a királynak első iratainak egyikét, amely már tartalmazta tanainak lényegét. A király felismerte Maniban az igaz prófétát és elhitte szavait, majd a fiatal pappal az oldalán megjelent a nép előtt. Mani az igazság védelmezőjeként élt Schapur udvarában és nehéz döntések előtt tanácsadó is volt.

Szabadon vándorolt a birodalomban és az élet szavát prédikálta. Beavatott és a természetfölötti jelenségek ismerője volt. Mani egészen új útra lépett, a bölcsesség és a szent gyakorlat útjára. Ardaschír a zoroasztrizmust állami vallássá tette, fia, Schapur pedig folytatta ezt a munkát. A mágusok régi papi rendjét újra felállították, és tejhatalmat adtak neki. Minden tartományban volt egy kormányzó és egy szellemi vezető. Ekkor kezdődött Mani szellemi építőmunkája. Mani szakított a misztériumiskolák elzárkózásával és nyilvánosan tevékenykedett. Az emberek áradtak hozzá, és újító munkája jól haladt.

Karter Mobéd főmágus gyűlölködve figyelte Mani térnyerését és vallásának népszerűsödését. Szívesen elpusztította volna a fiatal prófétát, de amíg Mani a király barátjának számított, a főmágus kezei meg voltak kötve.

Ha belegondolunk, hogy Zarathustra misztérium-szokása milyen gyorsan hanyatlásnak indult, hogy egyre erőszakosabb módszereket alkalmaztak azért, hogy eksztatikus szemléletet kényszeríthessenek ki, és hogy milyen szerepet játszottak ebben a kender és egyéb drogok, akkor Mani különleges beavatotti helyzete egyre világosabban körvonalazódik.

A sok őt ért szidalmazás ellenére nyilvánvalóvá válik, hogy ő a hanyatlás korában megragadta a „szót” és arra törekedett, hogy lehetővé tegye népének a csatlakozást az új impulzusokhoz, melyeket a kor szelleme már készenlétben tartott.

Azáltal, hogy Mani a régi beavatási szokások utolsó maradványait is eltörölte, a bensőségességet és szívélyességet részesítette előnyben, és alapjában véve ugyanazt a folyamatot vezette be, amelyet a kereszténység követelt a régi törvényvilág helyett, azt, hogy az emberek külső törvények nélkül, belső ösztönzésre cselekedjenek jót.

Ezután a törvény hangja már nem kivülről hangzott fel, hanem az emberek szívéből és a tetteket a lelkiismeret és a szeretet irányította.

 

„Senki sem adta meg a fiainak és testvéreinek és rokonainak a szabadságot és nem szabadította meg őket a dolgok ellentététől és az elszigetelődéstől úgy, mint én, aki minden fiamat megszabadítottam minden szenvedéstől és mindenféle alárendeltségtől.”

Mani

 

Mani és Zarathustra módszerei kétségtelenül különbözőek voltak, mert Zarathustra maga köré gyűjtötte pap-tanítványait, mikor szembenézett a misztikus halállal.

Mani ezzel szemben elküldte tanítványait, és egyedül ment az úton. Egy másik különbség is megállapítható. Zarathustra elmesélte látomásait az istennek és Ahura Mazda megmagyarázta őket neki. Mani viszont összehasonlíthatatlanul nehezebb helyzetben volt, mert neki magának kellett összetett világnézetét megmagyarázni.

 

 
Mosoly
Sirva jössz a világra és körülötted mindenki mosolyog.Igyekezz úgy élni, hogy mosolyogva távozzál és körülötted mindenki sirjon.
 
Rohan az idő!
 
JELES NAPOK-ÜNNEPEK
 
JELKÉPTÁR
 
MINDENFÉLE
 
ZENE
 
MAGYARSÁG
 
SÁMÁN-TÁLTOS
 
MESESAROK
 
BLOG-OK
 
ENERGETIKA
 
TÉRKÉP E TÁJ
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 
POSTALÁDA
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
zene
 
FRISSITVE
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?